tisdag 8 december 2009

Från slakt till Vinst!




Står på Arlanda flygplats hemkommen från Kina.
telefonen slås på ...
första samtalet kommer från min travtrännare,

han säger
- Jag har varit hos hos ATG kliniken i Örebro och röntgat Mill Nitro, okey...
Enligt vetrinär Gammelgård så är de bara att slakta hästen,
Han har en spricka i legamentet...(kan inte stava riktigt kanske till ordet)

Men de finns inget att göra med en travhäst med de felet.
Efter att brutit ihop och gråtit snörvlat och svurit så flyger fan i mig...
Jag tänker inte ge upp, övertalar exet Billy till att vi ska kolla upp vad som går att göra.

Benny vår dåvarande tränare hade hört taltats om en vetrinär i Stockholm som är speciallist på felet.
Sriver och förklarar situtionen för honom om Nitro.
Ringer upp honom efter ett tag då han inte hört av sig, men får svaret att
-har Gammelgård sagt slakt så är de ingen ide att ni åker så långt, för att jag ska konstatera samma sak.
Nu är jag riktigt uppgiven, men får reda på att de finns en vetrinär som är nytänkande och orädd i Skara oskså.
Får tag på honom efter ytterligare några veckor,
-hmmm.. ja ta med bilderna och hästen och kom hit får jag titta iallafall.
Tur som tusan att vi fick tag på honom och hans kollega, som varit på konferens och föreläsning om självmedecinering..
Vetrinären som alltså står brevid vid besöket tar ton och säger att han vill, om vi har råd att testa Nitros egna medecin från blodet.
Han förklarar att Nitros skada kan jämföras med Zlatans skada, och alla vet ju hur bra han är...

Så Jaaaaaaa vi vill, försäkring -Nja den är de bara något man betalar för, den täcker inte denna skadan...Ni som känner till detta vet säkert de också.
Men sagt och gjort, dom skickar iväg Nitroblod till England och får tillbaka hans egna medecin från kroppen. Det injeceras och efter ett halvår är Mill nitro friförklarad från skadan.
Gött, men nu är de ju en bit kvar och stora kostnader att ha en travhäst hos en proffstränare i konvalisent, men vi bet ihop och tog den kostnaden. Hela tiden såg jag målet som börjar bli en chans till verklighet -V75 seger, hihi.

Visst de hade säkert blivit billigare att köpa en ny häst osv. men Mill Nitro född vinnare i sin utsrålning, han är ärlig, positiv, snygg och har en vinnarskalle utanför alla ramar.
Vad jag vill säga med detta är att tron försätter berg och att aldrig ge upp för de som känns rätt inombords. Jag älskar denna häst och han är värd varenda krona hittils.
NI försår nog de flesta, att de kom stora krokodiltårar igår på Färjestad när han gick ut som favorit och ägde, Vann enkelt med alla krafter kvar och med fyra friska ben.
Vinnartavlan ska kopieras och skickas till Skara vetrinär klinik, kanske en till Gammelgård också som bevis på att vi Blåste slaktbilen på en otroligt fin häst...
tack även Irmelie som gav oss hopp igen och även Theres och Magnus som tar hand om honom. Mill Nitro är och kommer bli en stjärna. ;)
till alla som kämpar med sina egna problem och saker -Ge inte upp Kämpa vidare!
Lycka till
kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar