tisdag 16 juni 2009

Integritet














Integritet
är ett komplext begrepp som på ett personligt plan är förknippat med människovärde, stolthet och självkänsla

Funderar på vem ska man ha ordet integritet för ? och vad har de för värde?
Jag har bestämt mig för att skriva om min cancer, operationer, utbrändhet kanske t.om. Svåra händelser i ungdomen..

Jag vill faktiskt fira att de snart gått fem år sedan jag fick min dom med Malignt melanom. Svåraste sortens hudcancer, går inte att stråla bort, så den är ganska dödlig fotf. kan inte exakt hur stor procent, men de finns de på information sider om denna sortens cancer. http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Malignt-melanom/

Efter två operationer och några bortfrysningar av leverfläckar så är jag snart frisk förklarad.
Har funderat mycket på hur man reagerar vid beskedet cancer, alla reagerar olika givetvis.
Jag kan bara berätta hur jag har känt och tänkt under dessa år.
Egentligen började de med lunginflammation som inte alls hade med Malingten att göra utan en ren förkylning.
Hade ett snyggt märke på armen som var likt ett hjärta och ca. 1,5 cm och bläck svart..
Läkarna som lyssnade på lungorna fick syn på fläcken, hmm..
Några dagar senare satt jag på Kss och fick min dom. Ann-Louise sätt dig ner, för som vanligt så hade jag börjat plocka ihop för att dra vidare till jobbet, var halvägs ut ur rummet när hon skarpt sa till mig kom hit o sätt dig..
-Fan de här låter inte bra han jag tänka.
-Du måste opereras i de snaraste, du har malignt melanom.
-Jag behöver inte ens skicka prover på fläcken, för jag ser de direkt.
- Jaha.. ja då får ni väl göra de då.. Ingen rädsla infann sig än..
Men Ann-Louise detta är alvarligt, - Ja men ni är ju duktiga på sånt här så jag antar att ni tar bort skiten, skickade över bollen till henne… (bra eller dåligt?)
- Nu är de jag som är chockad svarade hon, det är inte vanligt att man reagerar som du gör nu. Okey men då säger vi så, skicka en kallelse så kommer jag till operationen. -Har du inga frågor.. -nej.
Jag ska förbereda julborden till dec. så då måste de vara klart med de här..okey..
Konstigt att jag idag och är utbränd eller vad man vill kalla de..
Eller Inte!
Men tiden kommer ikapp och man börjar fundera, efter första operationen så konstaterar man, skit vi tog för lite, måste operera en gång till o mkt djupare., Okey börjar fatta att de här är inte riktigt bra. In i armen en gång till, den här gången inte alls behagligt efteråt. Skinnet räckte liksom nästan inte till när man sydde ihop mig, och en av kommentarerna till hon som operera mig - om de blir som hundöron på kanterna så är de bara du klipper bort dom… hm. Kändes så där måste jag säga.
Men efter operationen så måste man träffa överkucken (överläkan) på kirurgen ( inte min kompis sedan tidigare operation) Jaha ja du har den sämsta Malingt melanom..konstpause och de trodde vi inte från början, okey vad innebär de?. Ja de är väl så att det är stor risk för spridning i kroppen med metastaser. .Jaha ja, va tusan jag som skulle vara frisk till dec. “julbord, ni fattar eller hur” men det sket sig. Nu har de snart gått 5 år, och jag har peppar peppar ta i trä klarat mig än.. från några fler cancer varningar..
En annan dag ska jag skriva lite mer om hur jag har reagerat hur mitt humör o känslor har svajat till o från. Nu låter de som inget, men de är inte hela sanningen.. återkommer
Men nu ska jag fira Midsommar och glädjas åt livet. Här o Nu och de tycker jag alla ska göra för man vet aldrig vilken dag som är den sista oavsett sjukdomar eller annat
Så GLAD MIDSOMMAR
tänk på att de är vissa som är som en maskros i asfallten svåra att få bukt på

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar